• Een reactie in de Haagsche Courant op mijn idee. Er bleef niet veel van over.
    ———
  • Een reactie in de Haagsche Courant op mijn idee. Er bleef niet veel van over.
    ———
Een reactie in de Haagsche Courant op mijn idee. Er bleef niet veel van over.
Een reactie in de Haagsche Courant op mijn idee. Er bleef niet veel van over.
 

Plan gedoemd te mislukken

Geen tram terug in de Weimarstraat

  • De omslag van de brochure.
    ———
  • De omslag van de brochure.
    ———
De omslag van de brochure.
De omslag van de brochure.
 

Wat hebben Oporto, San Francisco, Istanbul en Barcelona met elkaar gemeen? Ze hebben aparte tramlijnen met historisch materieel. Dat zal in Den Haag niet lukken.

door Eduard Bekker

Weliswaar hebben wij wel regelmatig rondritten met museummaterieel over reguliere tramlijnen, maar een aparte lijn is er nooit gekomen.

  • Met toeristische tramlijn 1 kun je vanuit Oporto direct naar het strand. Inwoners kunnen tegen normaal tarief ook gebruik maken van deze tram. Toeristen moeten er meer voor betalen.
    ———
  • Met toeristische tramlijn 1 kun je vanuit Oporto direct naar het strand. Inwoners kunnen tegen normaal tarief ook gebruik maken van deze tram. Toeristen moeten er meer voor betalen.
    ———
Met toeristische tramlijn 1 kun je vanuit Oporto direct naar het strand. Inwoners kunnen tegen normaal tarief ook gebruik maken van deze tram. Toeristen moeten er meer voor betalen.
Met toeristische tramlijn 1 kun je vanuit Oporto direct naar het strand. Inwoners kunnen tegen normaal tarief ook gebruik maken van deze tram. Toeristen moeten er meer voor betalen.
 

Brochure

In 1996 heb ik ooit een brochure gemaakt met het voorstel voor een aparte museumlijn en wel door de Weimarstraat. Het verdwijnen van de lijnen 2 en 5 in 1963 werd toen alom betreurd door de winkeliers.

Maar het idee van een terugkeer in de vorm van een - enkelsporige - tramlijn stuitte helaas slechts op hoon. Alleen al door het idee dat betreffende straten autovrij zouden moeten worden gemaakt. Ook zou dit problemen geven met de voetgangers door die straten.

  • De tram van Oporto klimt omhoog door een smalle winkelstraat.
    ———
  • De tram van Oporto klimt omhoog door een smalle winkelstraat.
    ———
De tram van Oporto klimt omhoog door een smalle winkelstraat.
De tram van Oporto klimt omhoog door een smalle winkelstraat.
 

Leidse Straat

Dat is frappant, omdat in Oporto en Istanboel de museumlijnen door smalle winkelstraten rijden, zonder dat dit blijkbaar op een drama uitloopt. Ja, zelfs door de loeidrukke overlopen Leidsestraat in Amsterdam vindt druk tramverkeer plaats.

Lachwekkend

Hoewel een museumlijn in diverse grote steden een grote publiekstrekker is en een economische injectie in de betrokken straten, is het in Den Haag slechts als een lachwekkend beschouwd en zal het dus ook nooit gebeuren: stel je toch voor: de Weimar- en Prinsestraat tot wandelgebied maken voor een historische tramlijn. Je moet er toch niet aan denken...

  • Artikel uit De Posthoorn
    ———
  • Artikel uit De Posthoorn
    ———
Artikel uit De Posthoorn
Artikel uit De Posthoorn
 

© Eduard Bekker • Niets mag worden overgenomen zonder mijn toestemming.

Terug   > Home     > Thema’s       > Arm Den Haag         > Tram terug in de Weimarstraat

rss
April 1963: lijn 2 kachelt door de Weimarstraat richting Valkenboslaan.