Het zakelijke smulplein bij CS

Hofhouse geopend: van taco tot tosti

  • Overal kun je een hapje halen. Of een cocktail bestellen aan de bar. De inrichting is strak en zakelijk. Het meest zie je hier schreefloze letters, wat ook het beste bij deze rechtlijnige inrichting past.
    ———
  • Overal kun je een hapje halen. Of een cocktail bestellen aan de bar. De inrichting is strak en zakelijk. Het meest zie je hier schreefloze letters, wat ook het beste bij deze rechtlijnige inrichting past.
    ———
Foto’s Eduard Bekker
Overal kun je een hapje halen. Of een cocktail bestellen aan de bar. De inrichting is strak en zakelijk. Het meest zie je hier schreefloze letters, wat ook het beste bij deze rechtlijnige inrichting past.
Overal kun je een hapje halen. Of een cocktail bestellen aan de bar. De inrichting is strak en zakelijk. Het meest zie je hier schreefloze letters, wat ook het beste bij deze rechtlijnige inrichting past.
 
Foto’s Eduard Bekker

Het was een tijdje aangekondigd: een trendy smikkelplein bij station Den Haag Centraal. Op de begane grond van het voormalige VROM gebouw: Hofhouse.

donderdag 15 juni 2017
door Eduard Bekker

Ministeries hebben er soms een handje van om een luxe gebouw neer te laten zetten en dat na niet al te lange tijd weer te verlaten. Zo ook het ‘witte blok’ van het vroegere ministerie van VROM met de onderdoorgang tussen Turfmarkt en het station. Het is van binnen en buiten fors onder handen genomen. En sinds 12 juni bevindt zich aan de kant van de singel een groot smulplein.

Koolhaas

Het is een beetje volgens de formule die de Scheveningse Passage ook had op een hoek: een grote plek met tafels en langs de kant balies van diverse neringdoenden. Maar hier gaan het aanmerkelijk meer ‘trendy’ toe. De inrichting is strak, clean en zakelijk: een ontwerp van architectenbureau OMA dat is opgericht door Rem Koolhaas.

  • Babette Looije achter haar ijskar met vloeibare stikstof.
    ———
  • Babette Looije achter haar ijskar met vloeibare stikstof.
    ———
Babette Looije achter haar ijskar met vloeibare stikstof.
Babette Looije achter haar ijskar met vloeibare stikstof.
 

Omdat ik ooit voor huis-aan-huisbladen heb geschreven, blijk ik nog steeds op verschillende perslijsten te staan. Zo werd ik ook hier uitgenodigd en aangespoord om eens stevig om me heen te kanen en te drinken.

Oesterbar

Er is keus genoeg: er zijn acht zelfstandige horeca-ondernemers die hier de inwendige mens kunnen versterken, variërend van een aanbod van tosti’s en pizza’s tot een pop-up oesterbar en een ‘ijsmeisje’ dat ter plekke haar koopwaar bevriest met vloeibare stikstok: goed voor een ‘TiTa-Tovenaar effect’.

Quesadillas

De bediening bij ‘MadMex’ is nog het leukst. Hier staat een vlotte, grootogige Marokkaanse achter de balie, die merkbaar veel plezier in haar werk heeft. Alleen daarom al smaken de quesadillas hier prima.

Personeel

Niet alleen achter de diverse toogs van de restauratie wordt enthousiast aangepakt: ook bij de bar zijn de boys continue in de weer: de ene cocktail na de andere wordt hier klaargeschud.
Een van de kelners woont net in Den Haag. Hij heeft hier een vaste betrekking gekregen. Dat pleit voor dit bedrijf. Hij heeft de verhuizing naar de residentie dan ook aangedurfd.

Concurrentie

Kortom: we hebben hier niets te klagen. Bovendien lopen hier veel bepaaldelijk attractieve jongen vrouwen rond: van foodblogsters tot communicatiemeisjes en managers. Daar word ik altijd wel vrolijk van.

Die zullen er zeker niet altijd zijn. En los daarvan: het blijft spannend of de formule hier zo goed aanslaat dat het concept het redt. Er is veel concurrentie: richting centrum vind je langs de Turfmarkt de ene koffie- en lunchplek na de andere. In Den Haag Centraal heb je de ‘huiskamer’ en de ‘Grand Central Foodmarket’; vooral die laatste heeft een concept dat wel wat in de buurt komt.

  • Een fraaie plunjezak als goodiebag. Niet verkeerd.
    ———
  • Een fraaie plunjezak als goodiebag. Niet verkeerd.
    ———
Een fraaie plunjezak als goodiebag. Niet verkeerd.
Een fraaie plunjezak als goodiebag. Niet verkeerd.
 

Public Relations

In ieder geval zal het niet gelegen hebben aan de public relations. Al weken - zoniet maanden - lang is deze horecaplek aangekondigd en is de pers voor deze gelegenheid uitdrukkelijk uitgenodigd. Maar des te opvallender is het dat ik geen enkele (oud-)collega hier heb ontmoet. Zou er soms een ‘weer een nieuw horecapand’ moeheid zijn ontstaan?

Hoe dan ook: als de personele bezetting en bediening en hun enthousiasme zo blijft als die nu is en de kwaliteit van het geboden dit niveau blijft houden en betaalbaar, zo niet lichtelijk concurrerend blijft met horeca in de buurt, gun ik Hofhouse zeker wel een kans. De ingang is behoorlijk terugwijkend van de looproute, dus een goede aanduiding daar is zeker geboden.
 

yt_pijlZo wordt ijs ter plekke bereid met vloeibare - dus heel erg koude (bijna -200º!) - stikstof door Babette Looie van ‘Lekkernijs’.(video’s: Eduard Bekker)
yt_pijlLoos alarm bij de opening.

© Eduard Bekker • Niets mag worden overgenomen zonder mijn toestemming.

Terug   > Home     > Weblog       > Weblogs 2017         > 2017_06_15
(Advertentie)


rss
Het zeebanket van Zilt en Zalig.