Hoe de ‘boerentram’ uit België verdween

De crêmekleurige karretjes van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (SNCV - Societé Nationale des Chemins de fer Cicinaux geheten in Wallonië) bepaalden decennia lang het landelijke Belgische plattelandsbeeld.
  • De crêmekleurige karretjes van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (SNCV - Societé Nationale des Chemins de fer Cicinaux geheten in Wallonië) bepaalden decennia lang het landelijke Belgische plattelandsbeeld.
Videostill: Wouter van Doorn>

Er zijn dingen waarvan ik weemoedig wordt, die niet-trammofielen wel niet zullen begrijpen.
Eens kon je bijna geen weg in België voorstellen zonder dat er een tram op of langs reed. Want ooit kon je van Maastricht naar Parijs met de tram - met veel overstappen, natuurlijk. Ouderen herinneren zich nog wel de tram die van Wuustwezel grens naar Antwerpen reed.

zondag 28 april 2019
door Eduard Bekker

De tram reed vrijwel altijd met losse wagens met gemoderniseerde vierassers. Vaak enkelsporig langs de weg, soms aan één kant van smalle straatjes, dus vaak dwars tegen de verkeersrichting in.

De laatste plek waar je deze ‘boerentram’ nog tegen kon komen was rond Charleroi in de jaren ’80. Maar ook daar is het voorgoed voorbij.
Alleen de succesvolle kusttram van Knokke naar De Panne is nog overgebleven, al was begin jaren ’70 ook daar de afbraak gepland. Van de charme van de boerentram is daar niets meer over.

Hieronder een impressie van Wouter van Doorn, die met montage goed weet weer te geven hoe de tram rond Charleroi verdween. Alsof er nooit een tram is geweest...

Wouter van Doorn ging uit van filmopnamen die hij in in 1985 maakte, en monteerde daar beelden uit 2012 in. Op deze manier is goed te zien wat er verdwenen is. De muziek is gespeeld door Wouter van Doorn zelf.

Terug   > Home     > Weblog       > 2019         > De Boerentram
(Advertentie)

Weblog 2019


Real Time Web Analytics
rss
Eindpunt Grimbergen eind 1978. Kort voor de opheffing van de laatste ‘boerentram’ rond Brussel.